نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

شماری از کارگران کارخانه کاشی زرین خراسان باحضور در مقابل فرمانداری شهرستان تربت حیدریه،خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

یکی از این کارگران که شمارشان به 50 نفر می رسید، به خبرنگار ایرنا گفت: حدود هفت ماه است که کارخانه دستمزدی به ما پرداخت نکرده و این موجب بروز مشکلاتی در زندگی روزمره ما شده است.

به گفته وی این کارخانه بخش خصوصی 257 نفر کارگر دارد، که اخیرا 51 درصد سهام آن به شخص دیگری واگذار شده و همین نقل و انتقالات و نیز تغییر مدیریت آن، مشکلاتی را به وجود آورده است.
تجمع کنندگان پس از مدتی برای مذاکره با مسئولان فرمانداری، مسئولان ادارات کارگری شهرستان و نیز مدیران کارخانه به داخل فرمانداری رفتند.
معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار تربت حیدریه گفت: در نشست مدیران کارخانه کاشی با نمایندگان کارگران معترض مقرر شد بخشی از طلب کارگران تا 15 تیرماه به حساب آنان واریز و مابقی نیز در نوبت های بعدی تسویه شود.
مهدی ناصری افزود: در این جلسه تاکید شد که چنانچه مدیران کارخانه کاشی به تعهدات خود عمل نکنند، فرمانداری راسا وارد عمل شود.
کارخانه کاشی زرین تربت حیدریه بر اساس ظرفیت اسمی، توان تولید روزانه 14هزار متر مربع کاشی را دارد که به علت تحریم ها و کمبود نقدینگی اکنون این رقم به روزانه 5 هزار مترمربع رسیده که عمدتا به کشور عراق صادر می شود.

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 75


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست پرداختن به بنگاه های کوچک،در شرق کشور که از واحدهای بزرگ اقتصادی چندان بهره ای ندارد، فاقد توجیه اقتصادی است

به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز سه شنبه در نشست شورای اداری شهرستان مه ولات اظهار کرد: متاسفانه زیرساخت های لازم برای راه اندازی واحدهای بزرگ اقتصادی در شرق کشور هنوز فراهم نشده است.
نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات از تشکیل فراکسیون شرق کشور در مجلس خبر داد و گفت: عملکرد دولت ها در این خطه نسبت به جمعیت و وسعت آن بسیار ضعیف بوده و باید کارهای زیرساختی و زیربنایی در این منطقه انجام شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای ایجاد تحرک بیشتر باید زمینه ورود و امنیت سرمایه گذار به منطقه فراهم شود.
باستانی رویکرد دولت در حوزه کشاورزی را نیز قابل انتقاد خواند و افزود: عمده تمرکز دولت بر تسهیل کارها در حوزه جهاد کشاورزی بوده و حال آنکه اقتصاد کشاورزی باید مد نظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر ضرورت پیگیری جدی بهره وری در حوزه کشاورزی، افزود: باید کشور ما در زمینه محصولاتی چون پسته و زعفران از نظر علمی در دنیا شاخص بوده و به مرجع علمی در این بخش ها تبدیل شود.
نماینده تربت حیدریه در مجلس در خصوص موضوع سپرده گذاران پدیده و میزان نیز گفت: با ارسال نامه به وزیر کشور پیگیر این دو موضوع و احقاق مطالبات سپرده گذاران هستیم.
باستانی همچنین در خصوص ماجرای حقوق های نجومی برخی مدیران بانکی نیز گفت: عمده مدیران کشور مدیرانی پاکدست هستند و نباید به دلیل دریافت حقوقهای نجومی توسط تعداد معدود، همه مسئولان کشوری زیر سئوال بروند.

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 83


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

رییس اداره توسعه نوغانداری خراسان رضوی گفت: بارسیدن تخم نوغان به مرحله شفیره، نوغانداران این منطقه فعالیت ابریشم کشی از چیله تر را آغاز کردند.

فرید سرجمعی اظهار کرد: امسال هفت هزار و 403 جعبه تخم نوغان بین نوغانداران استان های سه گانه خراسان توزیع شده که از این میزان پنج هزار و 470 جعبه سهم خراسان رضوی بود و هزار و 504 جعبه آن بین نوغانداران تربت حیدریه توزیع شده است.

وی هر جعبه تخم نوغان را حاوی 23 تا 25 هزار عدد تخم ذکر کرد و در خصوص مراحل تولید کرم نوغان و تبدیل آن به شفیره و نخ ابریشم گفت: از لحظه خروج جعبه تخم نوغان از سردخانه و توزیع آن بین نوغانداران که معمولا از پنجم فروردین آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، تخم ها باید در دمای 15 تا 25 درجه، رطوبت بین 70 تا 85 درجه و 18 ساعت روشنایی و 6 ساعت خاموشی نگهداری تا بعد از 12 تا 13 روز به لارو یا کرم تبدیل شوند.
سرجمعی ضمن بیان اینکه کرم ها دارای پنج مرحله سن رشد و چهار دوره خواب هستند، افزود: بیشتر کرم ها پس از هر دو تا سه روز تغذیه، یک روز در خواب به سر برده و پوست اندازی می کنند.
وی گفت: کرم بین 26 تا 28 روز دوران تغذیه و خواب دارد و بعد از آن هشت روز طول می کشد تا به پیله تبدیل شود و در این مدت کرم های هر جعبه بین 600 تا 700 کیلو برگ خالص و یک تن برگ با شاخه مصرف می کنند.
وی افزود: کرمها بعد از خواب آخر که 36 تا 48 ساعت طول می کشد و در مرحله پنجم رشد، نزدیک به 470 کیلو برگ می خورند.
به گفته سرجمعی از هر جعبه تخم نوغان معمولا 40 کیلو پیله تر و از هر پنج تا 5.5 کیلو پیله تر، یک کیلو نخ ابریشم به دست می آید.
پیله تر به مرحله نخست تولید ابریشم گفته می شود که در آن شفیره یا پروانه زنده و عمر ماندگاری اش یک هفته است و اگر ظرف این مدت پیله با حرارت حدود 80 درجه به پیله خشک تبدیل نشود پروانه پیله را سوراخ کرده و از کیفیت ابریشم می کاهد.
همچنین میزان ماندگاری پیله خشک دو ماه است مشروط بر اینکه شرایط انبارداری و تهویه هوا مناسب باشد.
پرورش کرم ابریشم که نوغانداری خوانده می شود، با پیشینه 4500 سال در جهان از دیرباز در ایران نیز رواج داشته است.
بر اساس آمارهای موجود امروزه حدود 20 هزار هکتار توتستان در ایران وجود دارد که از این میزان 13 هزار هکتار در گیلان، 3400 هکتار در خراسان رضوی، سه هزار هکتار در مازندران و 600 هکتار مربوط به دیگر استانهای نوغان خیز است و سهم تربت حیدریه از این میزان هزار و 230 هکتار است.
تعداد بهره برداران کرم ابریشم(سالن پرورش) در خراسان رضوی، سه هزار و 102 نفر است که از این میزان هزار و 123 نفر در منطقه تربت حیدریه مشغول کار هستند.

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 76


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

همایش بین المللی "ادبیات، عرفان و فلسفه" با محوریت شخصیت عارف نامی ابوسعید ابوالخیر، 30 اردیبهشت ماه در شهرستان مه ولات برگزار می شود.

رییس دانشگاه تربت حیدریه و دبیر همایش گفت: این همایش در چهار محور تخصصی ادبیات، فلسفه، عرفان و کلام، با محوریت شخصیت ابوسعید ابوالخیر و جایگاه والای او در عرفان به مدت یک روز برگزار خواهد شد.
دکتر علیرضا کرباسی با بیان اینکه در این همایش پژوهشگرانی از کشورهای ترکیه و عراق نیز حضور دارند، گفت: از مجموع 930 عنوان مقاله رسیده به دبیرخانه، 600 مقاله توسط هیات داوران پذیرش شده که 110 عنوان آن در قالب چهار میزگرد تخصصی و به صورت حضوری ارائه می شود.
ابوسعید فضل‌ الله ‌بن ‌احمدبن‌ محمدبن ‌ابراهیم مشهور به ابوسعید ابوالخیر مهنه‌ای عارف و شاعر نامدار ایرانی قرن چهارم و پنجم هجری قمری (357-440) است.
وی نخستین شاعری است که شعر خود را منحصراً به شکل رباعی سرود و برخلاف اسلاف خویش نقشی از نو بر آن زد و مقبره وی در روستای 'مهنه' از توابع شهرستان مه ولات واقع است.
آیین پایانی این همایش یکروزه بر سر مزار این عارف نامی برگزار می شود.

 

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 78


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

رئيس ستاد انتخابات حوزه انتخابيه تربت حيدريه، زاوه و مه ولات اعلام كرد: سعيد باستاني، با كسب اكثريت آرا، به عنوان منتخب مردم اين حوزه انتخابيه به مجلس شوراي اسلامي راه يافت.

مهدي ناصري شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: از مجموع 107 هزار و 643 راي صحيح ماخوذه، سعيد باستاني با كسب 66 هزار و 737 راي، راهي بهارستان شد.
وي شمار آراي ابوالقاسم خسروي سهل آبادي، رقيب وي در اين حوزه انتخابيه را 40 هزار و 906 راي عنوان كرد.
حوزه انتخابيه تربت حيدريه، زاوه و مه ولات با جمعيت 350 هزار نفري، داراي يك كرسي نمايندگي در مجلس شوراي اسلامي است.

 



 

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 82


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

شهردار تربت حیدریه از تمایل یک شرکت تجاری ترکیه برای سرمایه گذاری در بخش عمرانی و گردشگری این شهرستان خبر داد.

شهردار تربت حیدریه از تمایل یک شرکت تجاری ترکیه برای سرمایه گذاری در بخش عمرانی و گردشگری این شهرستان خبر داد.

رمضانعلی شورابی روز یکشنبه در حاشیه دیدار مدیران این شرکت ترک از تربت حیدریه، گفت: اعضای هیات رئیسه شرکت "بتاگروپ" ترکیه از نقاط مختلف این شهر از جمله پارک جنگلی پیشکوه تربت دیدن کردند.
وی افزود: مدیران این شرکت ترک در اظهارنظرهای اولیه برای سرمایه گذاری افزون بر صد میلیون دلاری در بخش های مختلف گردشگری تربت حیدریه اعلام آمادگی کرده اند که میزان و حوزه های این همکاری پس از مذاکرات اولیه و امضای پیش نویس تفاهم نامه مشخص خواهد شد.
عضو هیات رئیسه شرکت "بتاگروپ"ترکیه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت از سال 1987 فعالیت خود را در حوزه های نیروگاهی، ماشین آلات، سیمان، عمرانی، برق و الکترونیک آغاز کرده است.
'آدام یگیت' افزود: تاکنون در کشورهای عراق، افغانستان، روسیه، لیبی و الجزایر سرمایه گذاری کرده ایم و قصد داریم بعد از ارزیابی شرایط تربت حیدریه، در زمینه فرودگاه، عمرانی و گردشگری این منطقه سرمایه گذاری کنیم.
"احمد یگین آلتن آر" سرمهندس الکترونیک این شرکت نیز با تحسین شرایط آب و هوایی شهرستان تربت حیدریه، گفت: تربت حیدریه به عنوان پایتخت ابریشم و زعفران ایران، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است که بهانه های خوبی برای سرمایه گذاری در این شهر محسوب می شود.

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 139


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تربت حيدريه گفت: با وجودي كه مجتمع فرهنگی هنری تربت حيدريه با حدود 70 درصد پيشرفت فيزيكي، هنوز افتتاح نشده، به دليل طولاني شدن مدت ساخت، از عمر مفيد بنا كاسته شده و برخی از قسمت های آن در آستانه تخريب قرار گرفته است.

غلامرضا نجفی افزود: عمليات اجرايي اين مجتمع فرهنگي، هنري اسفند سال 1386 در زميني به گستره 9 هزار مترمربع و زيربناي چهار هزار مترمربع آغاز شد.
وي با بيان اينكه تاكنون 30 ميليارد ريال براي اين طرح هزينه شده، گفت: براي تكميل و تجهيز اين مجموعه، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان امسال 50 ميليارد ريال بودجه درخواست كرده است.
نجفی افزود: البته دولت مصوب كرده پروژه هاي نيمه كاره با مشاركت بخش خصوصي به اتمام برسد و با وجودي كه دو نفر نيز براي تكميل پروژه مراجعه كرده اند، اما دستور اجراي اين مصوبه، هنوز به ما ابلاغ نشده است.
وي به اقدامات اين اداره در سال گذشته پرداخت و برگزاري كنفرانس بين المللي مديريت، فرهنگ و توسعه اقتصادي را مهمترين اين اقدامات خواند كه به دليل نبود امكانات در تربت حيدريه، در مشهد برگزار شد.
وي برگزاري كنسرت هاي موسيقي پاپ و سنتي، برگزاري سومين جشنواره سراسري نمايش هاي كوتاه زائر از مجموع جشنواره هاي فرهنگي هنري امام رضا(ع)، برگزاري هفته فرهنگي تربت حيدريه در تهران، راه اندازي سينما انديشه، برپايي جشنواره خوشنويسي وصل قلم، نخستين جشنواره ملي عكس زعفران و برگزاري جشنواره جايزه ادبي استاد محمد قهرمان را از ديگر اقدامات اين اداره در سال 94 برشمرد.
نجفی بودجه پارسال اداره متبوعش را كمتر از 100 ميليون ريال عنوان و بيان كرد:
اين در حالي است كه همين رقم هم هنوز به طور كامل تخصيص نيافته، و حال آنكه پارسال بيش از دو ميليارد ريال برنامه فرهنگي هنري با كمك خيران فرهنگي، شهرداري و شوراي اسلامي در شهرستان اجرا كرديم.
وي افزود: البته با همه كمبودها نمي گذاريم كار روي زمين بماند، اما مشكل آن است كه متاسفانه برخي افراد كه تخصص و مسئوليتي هم ندارند، در همه كارهاي اين حوزه دخالت و مانع تراشي مي كنند.

وی گفت: اي كاش اين افراد در زمان برنامه ريزي و تخصيص اعتبارات به كمك ما بيايند، نه اينكه در آستانه اجرا يا حين اجراي يك برنامه فرهنگي كه حاصل ماه ها تلاش است، وارد شده و با ابزارهاي مختلف جلو كار را بگيرند.
نجفی افزود: همان مردمي كه در دهه نخست محرم سياهپوش شده، در روز 22 بهمن به راهپيمايي رفته و در شب هاي قدر قرآن به سر مي گيرند، دوست دارند كه به كنسرت موسيقي و تئاتر هم بروند.

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 84


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

انتخابات سال 1392 علاوه بر نوید تغییر نگاه سیاست های دولت قبل و ساخت کلید حلال مشکلات و اجرای وعده های صد روزه روحی تازه در کالبد مردم کشور دمید. حال جدا از آنکه این کلید با گذشت جند، صد روز هنوز قفلی از مشکلات مردم باز نکرده است. اما این انتخابات  برای مردم شهر تربت حیدریه نیز اهمیت خاصی داشت. انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تغییر اعضای شورای شهر. اعضایی که نزدیک به یک دهه بر مسند شورای شهر تکیه زده بودند و در این مورد رقیبی برای خود نمی دیدند. شورایی که از نگاه کلی نه تنها قدمی برای پیشرفت و توسعه شهر برنداشت، بلکه تا حدی نیز باعث پسرفت شهر شد. عدم برنامه ریزی صحیح برای توسعه همه جانبه، عدم جذب سرمایه گذار و سنگ اندازی در مسیر سرمایه گذاران بومی را می توان از نقاط منفی شورای شهر سابق تربت حیدریه نام برد.

در انتخابات گذشته مردم این شهر با نگاهی ویژه به دنبال فردی اصلح می گشتند تا شاید با این انتخاب بتوانند چهره شهرشان را عوض کنند و سهمی اندک در توسعه و پیشرفت شهرشان داشته باشند. در این انتخابات 11 نفر از چهره های سرشناس و تحصیل کرده شهر به شورای اسلامی راه یافتند و چهره شورای شهر پس از یک دهه دگرگون شد و انتخاب افراد متخصص که باعث بالا رفتن انتظارات از این شورای جدید شد.

اما با گذشت زمان مشخص شد که این شورای جدید نیز برنامه­ ای برای ارایه ندارد. اختلاف بین اعضای شورا نیز با عوض شدن چهره اعضا پایان نیافته است و باید در صندلی های شورای شهر به دنبال این مشکل بود. اختلافی که منجر به استعفای چندتن از اعضا انجامید و هرکس دیگری را محکوم و مسبب اختلاف بین اعضا می نامید. هرچند برخی از این استعفاها رنگ و بوی سیاسی و انتخاباتی می داد و این نهاد سکویی برای پرش به انتخابات مجلس بود.سوال اینجاست که چرا برخی از اعضای شورای شهر که بنا به دلایلی این نهاد را برای خود و خدمت به مردم کوچک می دیدند، چرا در این انتخابات شرکت کردند؟ آیا صندلی شورای  شهری که با رای اعتماد گرفتن از مردم بر آن تکیه زدند، ارزشی چندان نداشت؟ که باید این اعتماد را سکوی پرش به صندلی سبز بهارستان کرد؟

  اما همچنان دردی از این شهر درمان نشده است. گویی اصلا اعضای شورای شهر در این شهر نیستند و مشکلات و معضلات این شهر را نمی بینند. از وضعیت نابسامان پروژه زعفرانیه تا فرهنگسرایی که با این روند هیچگاه ساخته نخواهد شد. از مشکلات کم عرض بودن خیابان های منتهی به میدان مرکزی تا تغییرات نقشه جامع شهری که گویی با انتخاب شورای جدید مصوبات شورای قبل به کلی ملغی اعلام میگردد. کمبود سیاست های کلی و برنامه چشم انداز در این شهر به وضوح به چشم میخورد. باید اشاره کرد که عدم آینده نگری نه تنها در شهرداری بلکه در هیچ کدام از ادوار شورای شهر قبلی و فعلی دیده نمی شود و دیدگاه فقط کسب درآمد بر شهرداری و شورای شهر حاکم است.

فقط در مسئله تعریض خیابان­ها باید اشاره کرد که آیا نمی توان با یک نگاه و برنامه ریزی چند ساله پیاده­ رو و خیابان­های منتهی به مرکز شهر را تعریض کرد؟ آیا نمی توان با کمی چشم پوشی از درآمد شهرداری از محل ساخت اماکن تجاری، اداری و تخفیف در صدور پروانه ساخت و اجبار در عقب نشینی با داشتن یک طرح کامل و جامع به این مهم دست پیدا کرد؟ آیا نمی توان با داشتن این بینش که این شهر هم جزو آبروی من است و آبادی آن مایه افتخار و سربلندی من است و چشم پوشی از برخی از درآمدها و سهولت در روند بروکراسی اداری ، به جذب سرمایه گذار بومی و یا غیر بومی پرداخت؟ چرا تربت حیدریه از نظر سرمایه گذاران بومی و تاحدی غیر بومی شهر جذابی نیست؟ مشکل از کجاست؟ چرا فکری برای نگهداری سرمایه گذار بومی و جذب سرمایه گذار غیر بومی تا حال نشده است؟

آیا در طی این چند دوره شورای شهر ، اعضای شورای شهر در یکی از مکان های عمومی جلسه پرسش و پاسخی برگزار کرده­ اند تا علاوه بر آشنایی با مشکلات به سوالات و ابهامات مردم پاسخ دهند؟

توصیه اینجانب به اعضای محترم شورای شهر این است که با برنامه ریزی خوب و گسترده در این فرصت باقیمانده تا پایان این دوره سهمی کوچک در آبادانی و سربلندی این شهر داشته باشید و با اقدامات مناسب نام خود را در این شهر جاودانه کنید. انشالله.

سعید خاکی    

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:8 + تعداد بازديد : 78


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

سیل عکسهای یادگاری با جنازه کیارستمی جاری است! محسن مخملباف در تلویزیون بی بی سی گفت:"در شرایطی که تصویر سیاهی از ایران در جامعه جهانی بود،مردم ایران به عنوان تروریست و مردم خشن شناخته میشدند کیارستمی با اعتباری که برای سینمای ایران آورد سهم بزرگی به فرهنگ و هنر ایران داره".
اما پرسش مهمی که اینجا به ذهن میرسد این است: آنهایی که با "ادعای چریک بودن" مرتکب اعمال تروریستی شدند به منظور قتل یک آژان با سلاح به او حمله ور شدند و یا اظهاراتی کردند نظیر اینکه "حاضر بودم به خودم نارنجک ببندم و مهرجویی را بغل کنم و با هم به آن دنیا برویم" سهم آنها از همین تصویر سیاه و خشنی که از مردم ایران در جامعه جهانی شکل گرفت چقدر است؟ 
حالا همان مهملبافها با جنازه کیارستمی عکس یادگاری میگیرند!

یاد عباس کیارستمی گرامی فیلمساز شریف و بی حاشیه ای که به وطنش علاقه داشت و اعتبار و آبرویی برای سینمای ایران بود.استقلال فکر و اندیشه داشت و خیلیها که دستیاری او را جایی کرده بوده اند با تقلید از نوع نگاه و کارهای او و یا با استفاده از ایده های او بعدها شهرتی برای خود بهم زدند.

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:4 + تعداد بازديد : 97


نيازمنديهاي مهناد -درج آگهي رايگان - تبليغات رايگان - تبليغات اينترنتي - خريد و فروش بي واسطه

اخیرا خبرهایی مبنی بر تلاشها از سوی ایران و ترکیه برای ثبت میراث فرهنگی مولانا جلال الدین بلخی در یونسکو منتشر شد. فارغ از صحت و سقم این خبرها بی بی سی فارسی آنچنان که انتظار میرود در انتشار این خبرها پیشرو بود. این رسانه سپس خبر اعتراض شدید افعانها و دولت افغانستان را به این موضوع منتشر کرد. بر طبق این خبرها دولت افعانستان با تاکید بر اینکه زادگاه این شاعر برجسته پارسی گوی در افعانستان امروزی واقع است مطالبه کرده بود که نام افعانستان نیز باید در ثبت اینچنین سندی لحاظ شود. بی بی سی فارسی که در افعانستان هم مخاطبان زیادی دارد و خبرنگارهایی را در افعانستان نیز اجیر کرده است با بازتاب گسترده این اخبار حساسیتهای افغانها و نیز ایرانیها را پیرامون این مساله برانگیخت. خبر دیگری منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از مسولان ایرانی پس از شنیدن اعتراض افغانها  از محتوای شکواییه آنها حمایت کرده و گفته است که از مطرح شدن نام افعانستان در ثبت میراث مولانا جلال الدین استقبال میکند. وی گفته بود که هر چه کشورهای بیشتری در ثبت میراث مولانا دخیل باشند این تاییدی خواهد بود بر بزرگی و عظمت مولانا. اما امروز خبر سفر وزیر امور خارجه ترکیه به افغانستان و ادامه دعوا بر سر مولانا باز هم در صدر دیگر رسانه ها توسط بی بی سی فارسی  منتشر شد.  بنا بر این خبر رییس جمهور افغانستان عنوان کرده که میراث مولانا باید به نام کشورهای ترکیه و افعانستان به ثبت برسد. به این ترتیب با برانگیختن احساسات ایرانیها در این خصوص باید منتظر خبرهای تکمیلی بی بی سی در روزهای آینده از به خشم آمدن ایرانیها  و برافروخته شدن جرقه دعوایی دیگر بین مخاطبین این رسانه انگلیسی در خاورمیانه و بلکه فراتر باشیم! قطعا سرویس بی بی سی ترکی هم به موازات سرویس فارسی و برای مخاطبین ترک زبان خودش در ترکیه بر آتش دعوا بر سر لحاف مولانا جلال الدین بلخی میدمد!

 بریتانیا جزیره ای کوچک که خورشید در آن هرگز غروب نمیکند!  حفظ و بسط نفوذ بریتانیا در گوشه و کنار دنیا بر عهده کارگزاران عرصه رسانه های وابسته به این کشور  نظیر سرویسهای زبانهای خارجی بی بی سی است هر چند که البته امروز بریتانیا دیگر یک امپراطوری نباشد.

 

نگاره ای پندارین از مولانا جلال الدین محمد بلخی برگرفته از وبسایت ویکی پیدیا. 

  • ارسال شده در : 16 تير 1395 ساعت: 16:4 + تعداد بازديد : 69

تعداد صفحات : 20